De laatste weken stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annanaarsuriname - WaarBenJij.nu De laatste weken stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van annanaarsuriname - WaarBenJij.nu

De laatste weken stage

Blijf op de hoogte en volg

11 Juli 2016 | Suriname, Paramaribo

De laatste weken stage

Kraam
Na mijn stage op de kinderafdeling was het tijd voor twee weken op de Kraam. Op het moment dat ik bij de Kraam aan kwam om te gaan werken, werd mij verteld dat het op de afdeling te rustig was, dus konden ze mij eigenlijk niet gebruiken. Ze adviseerden mij om langs te gaan bij de zuster die onze indeling had gemaakt.

Toen ik hier rond 07:00 was moest ik een uur wachten tot zij kwam. Zij heeft mij toen doorgestuurd naar een andere zuster, die mij weer terug stuurde naar haar.
Ik was er onderhand behoorlijk klaar mee en besloot dat als het nu niet ging lukken, ik vandaag maar vrij zou nemen. Uiteindelijk ben ik gelukkig toch nog geholpen en kon ik gewoon op de kraam terecht, waar ik echter pas tegen 10:30 aankwam, de halve dag was alweer voorbij.

Op de kraam was het deze twee weken inderdaad heel erg rustig. Gelukkig had ik op de kraam leuke collega’s en één Nederlandse stagiair waarmee ik veel heb gepraat waardoor de weken voorbij vlogen. Op deze afdeling draait het vooral om de zorg van de baby’s en ik heb daarom ook voor veel baby’s gebaad, gevoed, aangekleed en in bed gelegd.

CCU
De CCU (cardial care unit) waar ik 4 weken stage heb gelopen. Op de CCU heb ik op een hele andere manier te werk leren gaan. Hier kreeg ik, anders dan in de rest van het ziekenhuis, mijn eigen patiënt voor wie ik de hele dag moest zorgen. Zo zette ik medicijnen klaar, diende ik deze toe, moest ik rapporteren over deze patiënt, nieuwe medicatie bestellen indien deze op was, de patiënt aan de arts voor stellen tijdens de visite, curven etc. Ook deed ik opnames en ontslagen, leerde ik veel over verschillende cardiale ziektebeelden, leerde ik hoe ik een monitor af moest lezen, hoe ik elektronen op moest plakken en aan moest sluiten en ben ik veel mee gegaan naar onderzoeken.
Tijdens mijn weken op de CCU ben ik veel zelfstandiger geworden en heb ik kunnen zien dat ik op mijn eigen benen kan staan.
Op de CCU heb ik het super leuk gehad. Ik vond de ziektebeelden interessant, het team heel leuk en voelde me hier erg tuis. Ik vond het dan ook heel jammer dat ik hier weg moest. Maar ook aan deze afdeling kwam een eind, nog maar 2 afdelingen en 4 weken te gaan.

Interne
Op de interne heb ik twee weken gelopen en vooral gewerkt met patiënten met diabetes en nierinsufficiëntie. Sommige patiënten konden veel zelf maar anderen moest je helpen bij de toiletgang en het baden.
Ik vond het leuk om op de interne te staan, maar keek erg uit naar mijn volgende afdeling, de verloskamer.

Chirurgische Poli en het lab
Tussen alle afdelingen door heb ik nog een dagje met het lab mee gelopen om enkele handelingen af te tekenen.
Daarnaast heb ik enkele dagen mogen mee lopen op de chirurgische poli waar ik vooral veel wonden heb mogen verzorgen. Ik heb dingen gezien (en geroken) die ik nooit eerder had gezien.
Het team van de chirurgische poli is heel hecht en super lief. Ik heb het hier echt heel erg leuk gehad en vond het jammer dat ik hier maar zo kort kon zijn. Dankzij de super begeleiding heb ik veel van hen geleerd.

Verloskamer
De verloskamer, de afdeling waar ik van het begin van mijn stage al enorm naar uit had gekeken. De verloskamer was een afdeling waar ik mijn eerste bevalling heb gezien, wat ik erg bijzonder en ook emotioneel vond.
Ik heb hier pas echt geleerd om patiënten te begeleiden tijdens hun pijn en heb veel bedankjes en complimenten gehad van hen. Ik wilde de bevalling voor de vrouwen zo prettig mogelijk maken en was er vaak vanaf het moment dat zij op de afdeling kwamen, tot het moment dat ze echt bevielen, bij.
Ik heb gemerkt dat dit echt een vertrouwensband op bouwde en dat de vrouwen dit heel prettig vonden en na een poosje veel met je gaan praten waardoor ze de pijnen even vergeten.

Ik heb een hoop bevallingen mogen mee maken, sommigen waren makkelijk en sommigen erg moeilijk waar eventueel hulpmiddelen aan te pas moesten komen.
Na een bevalling mocht ik vaak met het kindje naar een kamer waar je hem/haar weegt, meet, een prikje geeft en nog even onder een warmtelamp laat liggen.

Ik vond het heel bijzonder op de VK en het aller mooiste vond ik de momenten waarop een moeder haar kindje voor het eerst zag en vol trots en geluk naar haar kindje keek.



Ik heb het in het ’s Lands echt enorm naar mijn zin gehad. Ik heb ontzettend veel geleerd en gezien en veel super leuke mensen ontmoet. Ik had deze ervaring voor geen goud willen missen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 3029

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: